Koop uw ticket(s)

Panel discussion Sustainability: Directions to climate neutrality in tourism (ENG)

Break out ronde 2
11:30 – 12:00 Panel discussion Sustainability: Directions to climate neutrality in tourism (ENG)

 

Moderator: Gerben Hardeman

Gerben Hardeman heeft meer dan 13 jaar ervaring in de reisindustrie (B2B en B2C) waarvan de laatste 9 jaar bij ANVR – Organisatie voor ondernemers in reizen. Hij is zich eerst gaan richten op verantwoord toerisme en zo werkt hij in (inter)nationaal verband aan het verankeren en versnellen van duurzaamheid bij reisondernemingen en in de keten. Vanaf 2018 is hij ook verantwoordelijk voor Travel Tomorrow waarmee ANVR werkt aan innovatie en de toekomstbestendigheid van de reissector. Hieronder vallen Travel Technology, Customer Experience & Sustainability.

Panelleden

Inka Pieter, Director CSR & Environmental strategy at KLM Royal Dutch Airlines

In 1993 start zij haar loopbaan bij DHV Noord Nederland, als (juridisch) adviseur aan bedrijven en overheden op het gebied van milieurecht en beleid. Vanaf juli 1998 is zij legal counsel bij KLM met veel aandacht voor milieu- en Schipholwetgeving. Vanaf 2002 tot 2006 vervult zij de functie Director Airport strategy, verantwoordelijk voor strategie en beleid in het kader van Schiphol en omgeving, waarbij zij intensief samenwerkt met Schiphol Group en Luchtverkeersleiding Nederland aan de belangen van de Mainport Schiphol. Vanaf 2007 werkt zij aan de totstandkoming van een klein team op het gebied van CSR. In mei 2009 begint zij als Director CSR & Environmental strategy. Tot aan met de dag van vandaag werkt ze met veel plezier en gedrevenheid met alle bedrijfsonderdelen samen aan een uitdagende duurzaamheidsstrategie, waarbij de focus ligt op het reduceren van de milieuvoetafdruk van KLM.

Bas Liebeek, director public affairs & corporate development at TUI Nederland

Bas is al meer dan 10jaar actief in de hospitality & leisure industrie. Naast een opleiding in Hospitality & Business Management aan de Metropolitan University Leeds beschikt hij over een Master in Business Administration aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Nadat hij eerst gewerkt te hebben bij verschillende hotelketens is Bas in 2008 bij TUI begonnen. Met ruime ervaring op het gebied van productmanagement, capacity & traffic, flightplanning en public affairs heeft hij leiding gegeven aan verschillende afdelingen binnen TUI en TUI fly Nederland. In zijn huidige rol is Bas verantwoordelijk voor stakeholder management en strategische vraagstukken op de middellange en lange termijn in Nederland. Binnen zijn portefeuille komen economische, sociale, technische en klimatologische aspecten samen met oog voor het bredere speelveld waarop TUI actief is.

Jeremy Smith, author Transforming Travel

Jeremy Smith is an expert in tourism and sustainability. His latest book – Transforming Travel – Realising the Potential of Sustainable Tourism (2018) – draws together stories from the world’s most inspirational travel companies to create a positive framework for the industry’s future. He is editor of sustainable tourism newswire Travindy.com; writes regularly for industry publications, including WTM, WTTC and ATTA; and collaborates with anyone looking to develop tourism more sustainably.

Paul Peeters, professor Centre for Sustainability, Tourism and Transport

Paul Peeters is lector bij het Centre for Sustainability, Tourism and Transport (CSTT) van de Breda University of Applied Sciences. Hij is gespecialiseerd in de gevolgen van toerisme en reizen op het milieu en het klimaat. Hij publiceert over toerisme scenario’s, luchtvaart, spoorvervoer, vervoerwijze keuze, klimaat- en toerismebeleid, technologie, economie en gedragsverandering. Eind 2017 promoveerde hij aan de TU Delft met zijn proefschrift over toerisme en klimaatverandering (zie hier).

Ir. Stephen Hodes, La Group / Amsterdam in Progress

Stephen Hodes is directeur en medeoprichter van LAgroup en werkzaam als adviseur toerisme, stedelijke ontwikkeling, cultuur, horeca, congressen en leisure op het gebied van strategie en beleid, marktonderzoek, haalbaarheidsstudies, conceptontwikkeling, trendwatching, marketing en businessplanning. Na zijn architectenstudie aan de TU Delft was hij marketingmanager en directeur Noord-Amerika van het Nederlands Bureau voor Toerisme en daarna senior adviseur en partner bij KPMG Management Consulting. Stephen is ook initiator van Amsterdam in Progress, een onafhankelijke denktank over drukte, (dis)balans en toerisme in de stad.